ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Elblągu
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran listy informacji

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Opis sprawy

Czasowego wycofania pojazdu z ruchu dokonuje na wniosek właściciela pojazdu lub podmiotu, któremu powierzono pojazd , starosta właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, wydając decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu. Wycofaniu czasowemu z ruchu podlegają zarejestrowane:
  • samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,
  • ciągniki samochodowe,
  • pojazdy specjalne,
  • autobusy,
  • samochody osobowe w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji.

Wykaz niezbędnych dokumentów i formularzy do wypełnienia

  • wniosek (podanie) – (pobierz – W-2),
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • tablice rejestracyjne pojazdu,
  • polisa ubezpieczenia OC (do wglądu),
  • oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń o konieczności wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji (pobierz – W-12),
  • aktualny dowód osobisty.
Do czasowego wycofania pojazdu wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli z dowodami osobistymi do wglądu lub osoby reprezentującej wszystkich współwłaścicieli z pisemnym pełnomocnictwem (pobierz – W-3).

Sposób wypełnienia dokumentów

Wniosek należy wypełnić czytelnie, a dane w nim zawarte potwierdzić podpisem. Do wniosku należy również złożyć komplet wymaganych dokumentów.

Wymagane opłaty, forma i miejsce ich wnoszenia

  • Czasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu – 80,00 zł.
  • Czasowe wycofanie z ruchu pozostałych pojazdów na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu. 2 miesiące – 80,00 zł.
  • W przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące, opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:
    • 4 zł – od 3 do 12 miesiąca,
    • 2 zł – od 13 do 24 miesiąca,
    • 0,25 zł – od 25 do 48 miesiąca.
Powyższe opłaty można uiścić w kasie znajdującej się w Starostwie Powiatowym w Elblągu, ul. Saperów 14a (parter, pok. 18) lub przelewem na konto bankowe Starostwa Powiatowego w Elblągu prowadzone przez PKO BP S.A. o numerze 41 1020 1752 0000 0902 0006 9302.
  • opłata skarbowa w przypadku reprezentowania właściciela przez pełnomocnika 17,00 zł, jeśli jest wymagana
Powyższe opłaty można uiścić w kasie znajdującej się w Starostwie Powiatowym w Elblągu, ul. Saperów 14a (parter, pok. 18) lub przelewem konto bankowe Urzędu Miejskiego w Elblągu: Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna 56 1020 1811 0000 0902 0334 1161.

Terminy składania dokumentów

Brak

Miejsce składania dokumentów

Starostwo Powiatowe w Elblągu Wydział Komunikacji i Transportu (parter, pok. 15)
ul. Saperów 14a
82-300 Elbląg,
tel. 55 239 49 14, tel. kom. 577 580 132
e-mail:
godziny obsługi: poniedziałek, wtorek, czwartek: 8:00-15:00; środa: 8:00-16:30; piątek 8:00-13:30

Sposób i termin załatwienia

Niezwłocznie. Wydanie decyzji administracyjnej o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.

Tryb odwoławczy

Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu, za pośrednictwem Starosty Elbląskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji administracyjnej.

Informacje dodatkowe

  • Pojazd (samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe, autobusy oraz pojazdy specjalne) może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu pojazdu.
  • Samochody osobowe mogą być wycofane czasowo w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji, który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Okres wycofania czasowego wynosi od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres poprzedniego czasowego wycofania ( data od ostatniej decyzji o wycofaniu czasowym).
  • W przypadku, kiedy pojazd jest własnością kilku osób przy rejestracji wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli wraz z dowodami osobistymi lub osoby reprezentującej wszystkich współwłaścicieli z pisemnym pełnomocnictwem oraz opłatą skarbową 17 zł za każde pełnomocnictwo, jeśli jest wymagane.

Podstawa prawna

  • art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. - w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 87),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 późn. zm.),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.).

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Starostwo Powiatowe w Elblągu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-07-24
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Jacek Żółtowski
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2023-07-24 12:46:08
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Jacek Żółtowski
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2023-07-24 12:48:06
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Jacek Żółtowski
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-07-24 12:48:06
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
197 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »