Ekran szczegółów informacji
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
WYREJESTROWANIE POJAZDU NA WNIOSEK WŁAŚCICIELA
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2024-11-28 15:05:57 przez Jacek Żółtowski
Opis sprawy
Wyrejestrowanie pojazdu na wniosek właściciela jest dokonywane w przypadku:
- przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stacje demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów,
- kradzieży pojazdu,
- wywozu pojazdu z kraju (pojazd został zarejestrowany lub zbyty za granicą),
- zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą,
- udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany jego właściciela,
- przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stacje demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów,
- wycofania pojazdu z obrotu na podstawie art. 70g ust. 5. ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Wykaz niezbędnych dokumentów i formularzy do wypełnienia
- wniosek (podanie) – (pobierzW-1),
- zaświadczenie o demontażu pojazdu kompletnego/niekompletnego lub równoważny dokument wydany w innym państwie członkowskim wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego,
- dowód rejestracyjny,
- tablice rejestracyjne pojazdu
- oświadczenie –w przypadku kradzieży (pobierz-W-12)
- oświadczenie –w przypadku wywozu lub zbycia za granicę (pobierz-W-16)
- dokument potwierdzający fakt zbycia pojazdu lub kopia dokumentu potwierdzająca zarejestrowanie pojazdu za granicą,
- dokument potwierdzający zniszczenie pojazdu za granicą wraz z tłumaczeniem przez tłumacza przysięgłego,
- dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę posiadania pojazdu (w przypadku trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu),
- dowód wniesienia przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku (w przypadku trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu- np. spalenia),
- dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z obrotu albo dokument potwierdzający odkupienie pojazdu wycofanego z obrotu albo kopia decyzji administracyjnej poświadczona przez organ ją wydający,
- dowód osobisty.
Do wyrejestrowania pojazdu wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli z dowodami osobistymi do wglądu lub osoby reprezentującej wszystkich współwłaścicieli z pisemnym pełnomocnictwem oraz opłatą 17 zł, jeśli jest wymagana (pobierz – W-3).
Powyższą opłatę można uiścić w kasie znajdującej się w Starostwie Powiatowym w Elblągu, ul. Saperów 14a (parter, pok. 18) lub przelewem na konto Urzędu Miejskiego w Elblągu:
66 1160 2202 0000 0006 2123 0975
66 1160 2202 0000 0006 2123 0975
Sposób wypełnienia dokumentów
Wniosek należy wypełnić czytelnie, a dane w nim zawarte potwierdzić podpisem. Do wniosku należy również dołączyć komplet wymaganych dokumentów.
Wymagane opłaty, forma i miejsce ich wnoszenia
- W przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany jego właściciela, wysokość opłaty oblicza organ indywidualnie do każdego przypadku, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Terminy składania dokumentów
Brak
Miejsce składania dokumentów
Starostwo Powiatowe w Elblągu Wydział Komunikacji i Transportu (parter, pok. 15)
ul. Saperów 14a
82-300 Elbląg,
tel. 55 239 49 14, tel. kom. 577 580 132
e-mail:
godziny obsługi:
poniedziałek, wtorek, czwartek: 8:00-15:00; środa: 8:00-16:30; piątek 8:00-13:30
ul. Saperów 14a
82-300 Elbląg,
tel. 55 239 49 14, tel. kom. 577 580 132
e-mail:
godziny obsługi:
poniedziałek, wtorek, czwartek: 8:00-15:00; środa: 8:00-16:30; piątek 8:00-13:30
Sposób i termin załatwienia
Niezwłocznie. Wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu nie później niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu, za pośrednictwem Starosty Elbląskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji administracyjnej.
Informacje dodatkowe
- Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji z wyjątkiem pojazdu: odzyskanego po kradzieży, zabytkowego, mającego co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany od lat 15, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji, ciągnika i przyczepy rolniczej, wywiezionego z kraju lub zbytego za granicą.
- Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wniosku wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.
- W przypadku, kiedy pojazd jest własnością kilku osób przy rejestracji wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli wraz z dowodami osobistymi lub osoby reprezentującej wszystkich współwłaścicieli z pisemnym pełnomocnictwem oraz opłatą skarbową 17 zł za każde pełnomocnictwo jeśli jest wymagane.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. - w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. - w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach,
- rozporządzenie MSWiA z dnia 3 kwietnia 2002 r. - w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmian w zakresie prawa własności (Dz. U. z 2002 r. Nr 44 poz. 419 ze zm.),
- ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2010 r. w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji,
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.