Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Zgłoszenia zewnętrzne
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2024-12-24 09:46:49 przez Jacek Żółtowski
Akapit nr - brak tytułu
- Uchwała Nr VIII/75/2024 Rady Powiatu w Elblągu z dnia 29 listopada 2024 r w sprawie procedury przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa zgłoszonych do Rady Powiatu w Elblągu oraz podejmowania działań następczych wraz
z załącznikami - Uchwała Nr 122/2024 Zarządu Powiatu w Elblągu z dnia 26.11.2024 r. zmieniająca Uchwałę 117/2024 Zarządu Powiatu w Elblągu z dnia 19 listopada 2024 r. w sprawie procedury przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa zgłoszonych do Zarządu Powiatu
w Elblągu oraz podejmowania działań następczych wraz załącznikami. - Zarządzenie Starosty Elbląskiego Nr 24/2024 z dnia 20 grudnia 2024 r. w sprawie procedury przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa zgłoszonych do Starosty Elbląskiego oraz podejmowania działań następczych wraz z załącznikami.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów
- Celem wprowadzenia procedury jest utworzenie wewnętrznych regulacji umożliwiających poufne i bezpieczne dokonywanie zgłoszeń przez Sygnalistów i podejmowanie działań następczych zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, sprzyjających zwiększeniu efektywności wykrywania i rozwiązywania sytuacji związanych z wystąpieniem naruszeń przepisów prawa zgłoszonych do Rady Powiatu w Elblągu / Zarządu Powiatu
w Elblągu / Starosty Elbląskiego. - Procedura obejmuje zgłaszanie informacji o naruszeniach prawa, uzyskanych w kontekście związanym z pracą, dotyczących określonych dziedzin prawnych:
1) korupcji;
2) zamówień publicznych;
3) usług, produktów i rynków finansowych;
4) zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
5) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6) bezpieczeństwa transportu;
7) ochrony środowiska;
8) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9) bezpieczeństwa żywności i pasz;
10) zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11) zdrowia publicznego;
12) ochrony konsumentów;
13) ochrony prywatności i danych osobowych;
14) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji
i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
17) konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej.
- Sygnalistą może być osoba fizyczna, która zgłasza informację na temat naruszenia prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, o której mowa w art. 4 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, np.:
1) pracownik;
2) pracownik tymczasowy;
3) osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
4) przedsiębiorca;
5) prokurent;
6) akcjonariusz lub wspólnik;
7) członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
8) osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
9) stażysta;
10) wolontariusz;
11) praktykant.
- Ustala się następujący sposób przekazywania zgłoszeń zewnętrznych przez Sygnalistę:
- Sygnalista może dokonać zgłoszenia pisemnie w postaci papierowej lub elektronicznej
w następujący sposób:
- Przez zgłoszenie pisemne w postaci papierowej rozumie się zgłoszenie zabezpieczone przed otwarciem w nieprzezroczystej kopercie, opisanej w następujący sposób:
„Powiat Elbląski – Starosta Elbląski
Sekretariat – pokój nr 106, ul. Saperów 14A, 82-300 Elbląg
ZGŁOSZENIE ZEWNĘTRZNE NARUSZENIA PRAWA
NIE OTWIERAĆ PRZEZ OSOBY NIEUPOWAŻNIONE”
i doręczone do sekretariatu pod ww. adresem.
- Przez zgłoszenie pisemne w postaci elektronicznej rozumie się zgłoszenie przesłane na dedykowanego emaila o adresie: .
- Pozostałe dane kontaktowe:
Adres do doręczeń elektronicznych: AE:PL-35203-23986-JVBHF-24
Odrębny adres elektronicznej skrzynki podawczej: /SPElblag/sygnalista
Adres strony internetowej, na której znajduje się formularz elektroniczny:
10. Warunki objęcia Sygnalisty ochroną określone zostały w rozdziale 2 ustawy o ochronie sygnalistów i w § 5 procedury przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa zgłoszonych do Rady Powiatu w Elblągu / Zarządu Powiatu w Elblągu / Starosty Elbląskiego oraz podejmowania działań następczych.
- Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
- Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające w szczególności na:
- odmowie nawiązania stosunku pracy;
- wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
- niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony - w przypadku gdy Sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
- obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
- wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
- pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych
z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń; - przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
- zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
- przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków Sygnalisty;
- niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
- nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
- przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
- mobbingu;
- dyskryminacji;
- niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
- wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
- działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
- spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
- wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych,
w szczególności dobrego imienia Sygnalisty.
- Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także próbę lub groźbę zastosowania środka określonego w pkt. 1).
- Na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie, o którym mowa w pkt. 1)
i 2), nie jest działaniem odwetowym. - Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, przepis art. 12 ustawy o ochronie sygnalistów stosuje się odpowiednio, o ile charakter świadczonej pracy lub usług lub pełnionej funkcji, lub pełnionej służby nie wyklucza zastosowania wobec Sygnalisty takiego działania.
- Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:
- wypowiedzenie umowy, której stroną jest Sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
- nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.
- Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie
w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia. - Postanowienia aktów prawnych, o których mowa w art. 9 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 oraz z 2024 r. poz. 878), w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, nie obowiązują.
- Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy lub które kształtują prawa i obowiązki stron stosunku pracy, w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne.
- Postanowienia umów oraz innych aktów, na podstawie których jest świadczona praca lub usługi, są dostarczane towary lub jest dokonywana sprzedaż, innych niż wymienione
w art. 19 ustawy o ochronie sygnalistów, w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne. - Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio do:
- osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej z Sygnalistą,
- do osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej Sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność Sygnalisty lub go zatrudniającej.
- Tryb postępowania mający zastosowanie w przypadku zgłoszenia zewnętrznego, w tym wymagany sposób wyjaśnienia informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub przedstawienia dodatkowych informacji:
- organ potwierdzi przyjęcie zgłoszenia na podany adres kontaktowy. Informacje zostaną przekazane niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, chyba że Sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie;
- informacji o przyjęciu zgłoszenia organ nie przekaże, jeżeli będzie miał uzasadnione podstawy sądzić, że takie działanie zagroziłoby ochronie poufności tożsamości Sygnalisty;
- organ może zwrócić się do Sygnalisty, na podany adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w posiadaniu Sygnalisty. Jeżeli Sygnalista sprzeciwia się przesłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub ich przesłanie może zagrozić ochronie poufności jego tożsamości, organ odstępuje od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji;
- jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że zgłoszenie nie dotyczy naruszenia prawa, organ poinformuje osobę dokonującą zgłoszenie o odstąpieniu od jego rozpatrywania oraz przyczynie odstąpienia. Organ może w takim przypadku przekazać informację o trybie przewidzianym w przepisach odrębnych do rozpoznania zgłoszenia;
- organ poinformuje Sygnalistę o przekazaniu zgłoszenia do innego organu publicznego, jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakres działania organu;
- organ przekaże Sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia;
- organ poinformuje Sygnalistę, jeżeli odstąpi od podjęcia działań następczych, podając uzasadnienie odstąpienia;
- organ poinformuje również Sygnalistę o ostatecznym wyniku działań następczych realizowanych na skutek zgłoszenia;
Sposób postępowania z otrzymanymi zgłoszeniami:
- zgłoszenia naruszeń prawa są przyjmowane i weryfikowane przez upoważnionych pracowników organu w zakresie wiarygodności zgłoszenia oraz jego odpowiedzialności za rozpatrzenie zgłoszenia i przeprowadzanie działań następczych;
- zadania związane z przyjmowaniem zgłoszeń pisemnych w postaci papierowej powierza się na podstawie stosownych upoważnień pracownikom sekretariatu Starostwa oraz Sekretarzowi Powiatu i Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego Starostwa, natomiast zadania związane z przyjmowaniem zgłoszeń pisemnych w postaci elektronicznej, podejmowaniem działań następczych, włączając w to w szczególności: weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie Sygnaliście informacji zwrotnej, prowadzenie rejestru zgłoszeń zewnętrznych, koordynację innych działań wynikających z ustawy powierza się na podstawie stosownych upoważnień Sekretarzowi Powiatu oraz Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego Starostwa, a w przypadku ich nieobecności osobie zastępującej, działającej na podstawie stosownego upoważnienia;
- w przypadku ustalenia przez osoby upoważnione, że informacja zawarta w zgłoszeniu nie jest informacją o naruszeniu prawa, organ informuje Sygnalistę na podany przez niego adres do kontaktu, że zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa (a gdy Sygnalista nie podał adresu – organ przesyła informację na adres, który samodzielnie ustalił z posiadanych danych). Organ wysyła informację do Sygnalisty wraz z pouczeniem, o którym mowa w art. 32 ust. 6 ustawy w zw. z art. 34 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów (organ w nim wskaże m.in., że informacja objęta zgłoszeniem może podlegać rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona właściwym organom do rozpatrzenia w innym trybie);
- w przypadku ustalenia przez osoby upoważnione, że informacja zawarta w zgłoszeniu jest informacją o naruszeniu prawa, organ przystępuje do rozpatrzenia zgłoszenia. Jeśli do podjęcia działań następczych będzie właściwy inny organ publiczny, to przekazuje sprawę do tego organu w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż w terminie 30 dni oraz informuje o tym Sygnalistę;
- następnie organ podejmuje działania, które zmierzają do ustalenia, czy informacja
o naruszeniu prawa jest prawdziwa oraz do przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia (art. 2 pkt 1) ustawy o ochronie sygnalistów). W ramach działań następczych organ może wszcząć postępowanie wyjaśniające lub inne; - organ w terminie określonym w art. 41 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów, tj. w ciągu trzech miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia przekazuje Sygnaliście informację zwrotną. W uzasadnionych przypadkach termin ten może wynieść do sześciu miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia;
- organ informuje Sygnalistę o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia.
- po zakończeniu czynności, o których mowa w pkt. 2), Sekretarz Powiatu lub Naczelnik Wydziału Organizacyjnego Starostwa sporządza protokół, w którym stwierdza, czy doszło do naruszenia prawa;
- w przypadku, kiedy zostanie stwierdzone naruszenie prawa, protokół zawiera rekomendacje o stosownych działaniach następczych w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia prawa oraz/lub rekomendacje, których celem jest wyeliminowanie
i zapobieganie tożsamym lub podobnym naruszeniom stwierdzonym w postępowaniu wyjaśniającym; - w uzasadnionych przypadkach, w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego organ może przekazać zgłoszenie jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym;
- organ może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu, dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia lub zgłoszenia od innego Sygnalisty, nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa
w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem tego naruszenia. Organ poinformuje osobę dokonującą zgłoszenia o niepodjętych działaniach następczych, podając uzasadnienie.
W razie kolejnego zgłoszenia – organ pozostawi je bez rozpoznania oraz informacji zwrotnej. - organ, jeżeli przewidują to przepisy odrębne, bez zbędnej zwłoki przekazuje właściwym instytucjom, organom lub jednostkom organizacyjnym Unii Europejskiej informacje zawarte w zgłoszeniu zewnętrznym w celu prowadzenia działań następczych w trybie stosowanym przez te instytucje, organy lub jednostki;
- wszystkie zgłoszenia organ odnotowuje w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych;
- jeżeli zgłoszenie zostało przyjęte przez nieupoważnionego pracownika urzędu obsługującego organ, pracownik ten jest obowiązany do:
- nieujawniania informacji mogących skutkować ustaleniem tożsamości Sygnalisty lub osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- niezwłocznego przekazania zgłoszenia upoważnionemu pracownikowi urzędu obsługującego organ - bez wprowadzania zmian w tym zgłoszeniu, tj. do Sekretarza Powiatu lub Naczelnika Wydziału Organizacyjnego; w przypadku nieobecności ww. pracowników, do upoważnionego pracownika sekretariatu, który do czasu przekazania zgłoszenia ww. osobom przechowuje je w zamkniętej na klucz szafce w sekretariacie;
- przepis pkt. 14) stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy zgłoszenie otrzymano za pośrednictwem innych środków komunikacji niż przyjęte zgodnie z procedurą przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych;
- jeżeli Sygnalista w zgłoszeniu nie podał adresu do kontaktu ani nie jest możliwe ustalenie tego adresu na podstawie posiadanych danych, to organ publiczny nie realizuje obowiązków:
- przekazania Sygnaliście informacji o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia do innego organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych
w sytuacji, gdy zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa (art. 32 ust. 5 ustawy o ochronie sygnalistów); - przesłania Sygnaliście niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, potwierdzenia jego przyjęcia (art. 37 ustawy o ochronie sygnalistów);
- wydania na wniosek Sygnalisty zaświadczenia, w którym organ potwierdzi, że Sygnalista podlega ochronie określonej przepisami ustawy (art. 38 ustawy
o ochronie sygnalistów); - poinformowania Sygnalisty o tym, że organ nie podjął działań następczych,
w sytuacji gdy Sygnalista dokonał zgłoszenia, które dotyczyło sprawy już wcześniej zgłoszonej przez tego samego lub innego Sygnalistę oraz w zgłoszeniu tym Sygnalista nie zawarł żadnych istotnych i nowych informacji na temat naruszeń prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem (art. 40 ust. 2 zdanie drugie ustawy); - przekazania Sygnaliście informacji zwrotnej w terminie określonym w ustawie (art. 41 ustawy o ochronie sygnalistów).
- Organ publiczny przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym
3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego. W uzasadnionych przypadkach organ publiczny przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym Sygnalisty przed upływem terminu, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów. Organ publiczny informuje Sygnalistę w szczególności na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań, a także o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego, w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej. - Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny gwarantują, że procedura przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom, zapewniają ochronę poufności tożsamości Sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ochrona poufności, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2) ustawy o ochronie sygnalistów, dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość Sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie.
- Działaniem następczym jest działanie podjęte przez podmiot prawny lub organ publiczny
w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa
i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych
i podejmowania działań następczych. - Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej
w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia. Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez Sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od Sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego. Organ publiczny zapewnia dostępność poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego. - Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa,
w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, pod warunkiem że Sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą. W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa w ust. 1 o ochronie sygnalistów, Sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania. Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego. - Zachęca się do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego
w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a Sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych (zgodnie z art. 25 ust. 2 pkt. 4) ustawy o ochronie sygnalistów). - Zgłoszenia można również dokonać do Rzecznika Praw Obywatelskich (od 25 grudnia 2024 r.) pod adresem:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
19. Administrator zapewnia, że dostęp do danych osobowych Sygnalisty uzyskują tylko osoby upoważnione. Wypełniając obowiązek informacyjny wynikający z art. 5, art. 13 ust. 1 i 2 oraz art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.), dalej „RODO”, informuję, że:
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.), dalej „RODO”, informuję, że:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starostwo Powiatowe w Elblągu, 82 – 300 Elbląg, ul. Saperów 14A, reprezentowane przez Starostę Elbląskiego;
- Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w Starostwie Powiatowym w Elblągu jest Magdalena Federewicz, tel. 530 344 613, e – mail: ;
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu przyjęcia zgłoszenia oraz przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego na podstawie obowiązku prawnego, jakiemu podlega Administrator na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).
- Sygnalista może wyrazić zgodę na ujawnienie danych osobowych umożliwiających ustalenie jego tożsamości. W przypadku wyrażenia zgody przez Sygnalistę, Administrator będzie informował osoby wskazane w zgłoszeniu o podaniu ich danych przez Sygnalistę (w ramach realizacji obowiązku informacyjnego z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L.
z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) - dalej RODO lub w ramach realizacji przez te osoby prawa dostępu do danych osobowych):
- pozyskane dane osobowe będą przetwarzane w imieniu Administratora danych przez upoważnionych pracowników wyłącznie w celach, o których mowa w ust. 1 pkt. 3.;
- obowiązek podania danych osobowych bezpośrednio Pani/Pana dotyczących jest wymogiem ustawowym określonym w art. 46 ust. 3 ustawy o ochronie sygnalistów.
- Zgoda Sygnalisty nie jest wymagana w sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym
i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie. Przed takim ujawnieniem danych osobowych Sygnalisty, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym Sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu. - Organ publiczny przetwarza dane osobowe w minimalnym zakresie, tj. niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.
- Organ publiczny przechowuje dane osobowe, które przetwarza w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych.
- Administrator zbiera tylko dane niezbędne. Dane niemające znaczenia dla zgłoszenia, nie są zbierane. Dane przypadkowo zebrane są niezwłocznie usuwane, nie później niż do upływu 14 dni od momentu ustalenia, że nie są niezbędne.
- Administrator informuje osoby wskazane w zgłoszeniu lub osoby, których dotyczy zgłoszenie, na podstawie art. 14 RODO, o zasadach przetwarzania ich danych osobowych, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że Sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.
- Administrator realizuje prawo dostępu do danych osobowych osób wskazanych w zgłoszeniu lub osób, których dotyczy zgłoszenie, z wyłączeniem informacji o źródle danych osobowych, chyba, że Sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia zewnętrznego oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez Rzecznika Praw Obywatelskich przez okres 12 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych.
- Zasady ochrony danych osobowych
Administrator zapewnia, że dane osobowe będą:
- przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i przejrzyście (zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości z art. 5 ust. 1 lit. a) RODO;
- zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami (zasada ograniczenia celu z art. 5 ust. 1 lit. b) RODO);
- adekwatne, stosowne, ograniczone do tego co niezbędne (zasada minimalizacji z art. 5 ust. 1 lit. c) RODO);
- prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. d) RODO);
- przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy niż niezbędny do celów przetwarzania (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. e) RODO);
- przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych (zasada integralności i poufności z art. 5 ust. 1 lit. f) RODO).
- Realizacja obowiązku informacyjnego wobec Sygnalisty
- posiada Pani/Pan:
- na podstawie art. 15 RODO prawo dostępu do przekazanych danych osobowych;
- na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania przekazanych danych osobowych;
- na podstawie art. 18 RODO prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO;
- prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych dotyczących narusza przepisy RODO;
- nie przysługuje Pani/Panu:
- w związku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usunięcia danych osobowych;
- prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
- na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdyż podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b, c RODO.
- Zgodnie z art. 13 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz. Urz. UE z 2016 r. L 119, s.89), czyn zabroniony w rozumieniu niniejszej dyrektywy powinien być autonomicznym pojęciem prawa unijnego, zgodnie z wykładnią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej „Trybunałem Sprawiedliwości”). Podczas wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych przez organ publiczny zastosowanie mają także przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE
(Dz. Urz. UE z 2018 r. L 295, s. 39).