Ekran szczegółów informacji
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Stowarzyszenia
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-11-17 09:28:33 przez Iwona Martynowicz
Stowarzyszenia zwykłe
Zakładanie stowarzyszeń zwykłych.
- Sporządź dokumenty wymagane do założenia stowarzyszenia zwykłego (patrz: Wymagane dokumenty). Możesz posłużyć się gotowymi formularzami dostępnymi na stronie (patrz: Załączniki). Załączniki oznaczone numerami 1, 2, 3 dotyczą zupełnie nowych stowarzyszeń zwykłych natomiast załączniki 4, 5, 6 przeznaczone są dla istniejących stowarzyszeń zwykłych.
- Udaj się do Starostwa Powiatowego w Elblągu, aby złożyć powyższe dokumenty w oryginałach lub prześlij je drogą pocztową. Przed złożeniem dokumentów istnieje możliwość ich skonsultowania by uniknąć zbędnego wzywania do ich poprawienia.
- Organ nadzoru w terminie 7 dni od złożenia wniosku: poinformuje o wpisie stowarzyszenia do ewidencji lub wezwie do uzupełnienia braków we wniosku lub poinformuje o złożeniu wniosku do Sądu o zakazanie założenia stowarzyszenia.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (oryginał) - zawierający dane – imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL: przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie/członków Zarządu/członków Komisji Rewizyjnej (w zależności od typu regulacji zawartych w Regulaminie) oraz adres siedziby Stowarzyszenia.
- Regulamin stowarzyszenia (oryginał), określający jego nazwę, cel/e, teren i środki działania, siedzibę, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, sposób rozwiązania stowarzyszenia oraz w zależności od typu regulacji wybranych przez założycieli - zapisy stanowiące o:
a) przedstawicielu reprezentującym stowarzyszenie lub
b) zarządzie Stowarzyszenia (tryb jego wyboru i uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał, sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych) lub
c) zarządzie i komisji rewizyjnej (tryb wyboru i uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności uchwał Zarządu, sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych). - Lista wszystkich członków założycieli jednak niemniej niż trzech - zawierająca imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy (oryginał).
- Protokół z zebrania założycielskiego zawierający uchwały: o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie/zarządu/komisji rewizyjnej (w zależności od typu regulacji zawartych w Regulaminie) i o uchwaleniu regulaminu stowarzyszenia (oryginał).
Dokumenty wymienione w pkt 1,2 podpisuje przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie lub wszyscy członkowie Zarządu.
Dokument wymieniony w pkt 4 podpisuje przewodniczący zebrania założycielskiego.
Opłaty:
Złożenie wniosku o wpis do ewidencji i wniosku o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych – nie podlega opłacie.
Wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł - na podstawie części II pkt 21 ppkt 1 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2016r., poz. 1827) oraz w zw.
z art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
z art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Obowiązek wniesienia opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia (dowód opłaty stanowi załącznik do wniosku). Opłatę skarbową należy uiścić w kasie Urzędu.
Tytuł wpłaty : Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Wymagane wnioski i dokumenty:
· wniosek o wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych
· dowód uiszczenia opłaty skarbowej
Miejsce złożenia: Sekretariat Starostwa Powiatowego w Elblągu, ul. Saperów 14A.
Uwagi:
- Organ nadzorujący informuje niezwłocznie o dokonaniu wpisu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis.
- Z uwagi na krótki termin rozpatrzenia wniosku, wskazane jest przed złożeniem wniosku skonsultowanie przygotowanych dokumentów.
Dane kontaktowe:
Iwona Martynowicz
Inspektor w Wieloosobowym
Stanowisku ds. Bezpieczeństwa Publicznego,
Zdrowia i Spraw Społecznych.
Tel. 055 239-49-45 - w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy - Prawo o stowarzyszeniach tj. od dnia 20 maja 2016 r. - stowarzyszenia zwykłe działające na podstawie przepisów sprzed 20 maja 2016 r. - obowiązane są dokonać wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, o której mowa w art. 40 ust. 5 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. Brak wpisu skutkuje rozwiązaniem stowarzyszenia zwykłego z mocy prawa. Do dnia dokonania wpisu do ewidencji, stowarzyszenia zwykłe działają na podstawie przepisów dotychczasowych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz.U. z 2015 poz. 1393 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1923)
Akapit nr - brak tytułu
Stowarzyszenia zwykłe posiadające siedzibę na terenie miasta Elbląga – rejestrują się w Urzędzie Miejskim w Elblągu, Łączności 1.
Stowarzyszenia zwykłe posiadające siedzibę na terenie powiatu elbląskiego – rejestrują się w Starostwie Powiatowym w Elblągu, ul. Saperów 14A.