ˆ

Ekran listy informacji

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Nieodpłatna pomoc prawna

Data wprowadzenia informacji do BIP: 2016-01-14 08:41:10

Akapit nr 1 - brak tytułu

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej weszła w życie 1 stycznia 2016r. Zgodnie z wymogami ustawy w Powiecie Elbląskim utworzono 2 punkty nieodpłatnej pomocy prawnej, w tym:
- 1 punkt prowadzony przez Powiat, w którym pomocy udzielają radcy prawni wskazani w drodze porozumienia zawartego z Radą Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku,
- 1 punkt, którego prowadzenie powierzono organizacji pozarządowej wyłonionej w drodze otwartego konkursu ofert.
 
Pod działalność punktów przeznaczono zgodnie z wymaganiami lokale powiatowe, w tym jeden lokal znajduje się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Elblągu, przy ul. Saperów 14A, drugi lokal w Filii Starostwa Powiatowego w Pasłęku, przy ul. Wojska Polskiego 14.
 
 
W listopadzie 2015r. został ogłoszony otwarty konkurs na powierzenie prowadzenia trzech punktów nieodpłatnej pomocy prawnej w mieście.

 Na realizację powyższego działania zostały złożone oferty przez 4 organizacje:
1. Fundacja Instytut Aktywizacji Regionów z Gdyni
2. Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej.
3. Elbląska Rada Konsultacyjna Osób Niepełnosprawnych.
4. Fundacja TOGATUS PRO BONO Olsztyn.
 
W wyniku oceny ofert prowadzenie zadania nieodpłatnej pomocy prawnej w jednym punkcie, zlokalizowanym w Pasłęku, powierzono Elbląskiemu Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej.
 
 
Informacja o lokalizacji poszczególnych punktów w Powiecie Elbląskim oraz o godzinach udzielania porad:
Punkt Nr 1 - prowadzony przez Powiat Elbląski, usytuowany w Starostwie Powiatowym w Elblągu,
ul. Saperów 14A, III piętro, pok. 304, nr tel. 575 648 568
poniedziałek – piątek, godz. 8.15 – 12.15
 
Punkt Nr 2 – prowadzony przez Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej, usytuowany
w Pasłęku przy ul. Wojska Polskiego 14 (Filia Starostwa Powiatowego), nr tel. 575 648 567
poniedziałek – piątek, godz. 9.00 – 13.00
 
W obu punktach porad udzielają radcy prawni.
 
 
Nieodpłatna pomoc prawna przysługuje osobie fizycznej:
1.   której w okresie 12 miesięcy poprzedzających zwrócenie się o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej lub,
2.   która posiada ważną Kartę Dużej Rodziny, lub
3.   która uzyskała zaświadczenie, o którym mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, lub
4.   która posiada ważną legitymację weterana albo legitymację weterana poszkodowanego, lub
5.   która nie ukończyła 26 lat, lub
6.   która ukończyła 65 lat, lub
7.   która w wyniku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej znalazła się w sytuacji zagrożenia lub poniosła straty.
 
 
Zakres nieodpłatnej pomocy prawnej?
Zgodnie z art. 3 Ustawy nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1.   poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących jej uprawnieniach lub o spoczywających na niej obowiązkach lub
2.   wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3.   udzielenie pomocy w sporządzeniu projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo-administracyjnym, lub
4.   sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym.
 
 
Czego nie obejmuje nieodpłatna pomoc prawna?
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw:
1.   podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej;
2.   z zakresu prawa celnego, dewizowego i handlowego;
3.   związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację: Starostwo Powiatowe w Elblągu
Osoba, która wytworzyla informację: Krystyna Skrzypek Data wytworzenia informacji: 2016-01-14 00:00:00
Osoba, która odpowiada za treść: Krystyna Skrzypek Data wprowadzenia do BIP 2016-01-14 08:41:10
Wprowadził informację do BIP: Krystyna Skrzypek Data udostępnienia informacji: 2016-01-14 08:41:13
Osoba, która zmieniła informację: Krystyna Skrzypek Data ostatniej zmiany: 2016-01-14 09:41:13
Artykuł był wyświetlony: 1866 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
ˆ

Nagłówek strony

  • BIP
  • Godło RP

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Elblągu
ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu